Home » Een intense treinreis

Een intense treinreis

uitzicht trein naar zagreb

Deze zomer ben ik samen met mijn vriend wezen interrailen. We hebben in totaal vijf landen met de trein bezocht! Sommige reizen waren erg rustgevend en mooi, maar er waren ook een paar intense treinreizen die wat minder leuk waren. De treinreis van Neurenberg naar Split was hier een van.

Lange reis

We wisten dat er een lange reis aan zou komen. We moesten natuurlijk van het Duitse plaatsje Neurenberg helemaal naar Split in Kroatië. Hierbij was het plan dat we de hele dag bezig zouden zijn met het reizen naar Zagreb, de hoofdplaats van Kroatië. Om vervolgens een nachttrein te nemen naar Split. Dit betekende dat we van 9:32 tot en met een uur of zeven de volgende dag in de trein zouden zitten. Hierbij hadden we overstaptijd ingepland om eten te kunnen halen dn dachten we met alles rekening te hebben gehouden…

Treinreis van Neurenberg naar Salzburg

De dag begon goed. We waren op tijd op het station waardoor we wat broodjes en nog een flesje drinken konden halen. We hadden de vorige reizen vaak onvoldoende eten en drinken mee, dus hier hielden we nu rekening mee. De trein duurde ruim een uur, maar we hadden en zit plek dus het was lekker relaxed. In München moesten we overstappen op de trein naar Salzburg die een kleine twee uur duurde. Vanaf Salzburg zouden we dan overstappen op een zes uur durende trein naar Zagreb. Toen we echter in Salzburg aankwamen, zagen we op geen enkel bord onze trein staan. We hadden een half uur overstaptijd waarin we alleen maar heen en weer hebben gerend.

station neurenberg duitsland
Station van Neurenberg

Hulppunten

Er waren verschillende hulppunten op dit station die we allemaal hebben bezocht. Zoals je al verwacht, was het laatste hulppunt de plek waar we moesten zijn. Eenmaal binnen vroegen we naar onze trein, maar op het bord bij het helppunt stond onze trein wel met een spoornummer. Aangezien de tijd erg begon te dringen en er best een rij stond, besloten we toch dan maar te gaan rennen naar dit spoor. Maar dat spoor ging niet naar Zagreb, maar naar Villach hbf. Het stond super vol met allemaal backpackers en andere reizigers. Dan toch maar in de rij staan bij het helppunt, want we wisten nu niet wat we moesten doen. Wat bleek, de trein naar Zagreb was opgesplitst in twee treinen, met een overstap in Villach hbf.

Treinreis van Salzburg naar Villach hbf

Deze treinreis zou ruim drie uur duren, maar zoals ik al eerder aangaf, het perron stond bomvol met reizigers. De trein naar Villach hbf was bijna twee keer zo klein als de oorspronkelijke trein. Dit betekende dat alle mensen nu in een veel kleinere trein moesten, en er zelfs mensen niet mee konden.

Gelukkig konden wij een plekje vinden in de trein waarbij we wel moesten staan in het ‘halletje’. Samen met andere interrailers met backpacks hadden we een stapel gemaakt van de tassen, aangezien het niet te doen was om deze om te houden. Het deel waar wij ruim drie uur hebben gestaan, had geen airco en we stonden als sardientjes opgepropt. Bij elke stop kwamen er meer mensen bij, en gingen er vrij weinig weg. Dit was ook het moment dat we ons realiseerde dat we veelte weinig water hadden meegenomen.

Treinreis van Villach hbf naar Zagreb

Tijdens de vorige treinreis spraken we met een aantal andere interrailers, waaronder een Nederlandse jongen. Hij was zo aardig om ons wat van zijn water te geven, aangezien we sinds de sauna trein geen drinken meer hadden. De trein naar Zagreb duurde nog eens vier uur zonder mogelijkheid om drinken te halen. Ook bij deze trein konden er een aantal mensen niet mee. Deze trein ging naar Kroatië en ze waren dan ook veel strenger op hoeveel mensen er in de trein mochten. Maar een bepaald aantal mensen mocht in de trein staan. Waren de zitplekken dus op, dan was de kans groot dat je niet mee kon. De treinen hier zijn dan ook heel anders dan in Nederland. Er zijn een soort van kamertjes van ongeveer 8 plekken waar je kan zitten. Er stonden ook een aantal mensen in het gangetje, waar je uit een open raam kan kijken naar buiten. De zon ging tijdens deze rit onder en dit was echt een prachtig gezicht!

Veel mensen waar we mee reisde hadden als eindpunt Zagreb, maar wij wisten dat we nog een nachttrein moesten hebben. Onze kleding was helemaal bezweet, we hadden geen eten en drinken meer en we hadden al ruim 12 uur gereisd. Je kan wel zeggen dat we er behoorlijk klaar mee waren.

De nachttrein

In de nachttrein kon je kiezen voor een zitplaats, een bed in een zes persoons kamer of een eigen kamer. Wij besloten met de goedkoopste optie te gaan, de zitplaats. Gelukkig zaten we in een coupe met leuke mensen, hierdoor konden we beide wat beter slapen. Toch slaap je niet optimaal met zo weinig ruimte, maar we deden het met wat we hadden. Het was in ieder geval een hele ervaring.

Het ideale aan de nachttrein is dat je gaat slapen en wakker wordt op een nieuwe plek. We waren om een uur of zeven ’s ochtends in Split en hebben gelijk een ontbijttentje gezocht om even bij te komen en wat te eten. Helaas konden we pas om drie uur in het appartement, maar we hebben ons tot die tijd lekker in het park bezig gehouden. We waren namelijk helemaal kapot van de hele reis!

Al bij al was het een hele intense reis, waarin we een hoop hebben meegemaakt. We hebben gerend, gestrest, gezweet, nieuwe mensen leren kennen, weinig geslapen, maar ook gelachen om wat we allemaal wel niet hebben meegemaakt.

Liefs

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-2.png

Andere berichten die je wellicht ook leuk vind:

Handige site om volledige vakanties te boeken:

Unieke winterzon vakanties, weg van de massa

Koop hier je vliegtickets:

Hier vind je de beste hotel deals:

Leuke reisorganisatie die prachtige reizen samenstelt en regelt: